Het Langeland Ziekenhuis, ook online beter dichtbij

Het LangeLand Ziekenhuis in Zoetermeer is een kleinschalig ziekenhuis, dichtbij de mensen. Met 220 bedden en 970 medewerkers heeft het als motto: ‘beter dichtbij’.

Persoonlijk en betrokken

Jeanette Koster, hoofd Marketingcommunicatie van het LangeLand Ziekenhuis:“We horen vaak terug dat juist onze kleinschaligheid veel waarde toevoegt voor onze patiënten. Vanzelfsprekend voldoet onze zorg kwalitatief aan de hoogste  standaarden, getuige ook de Europese NEN-EN 15224 norm die wij vorig jaar als eerste Nederlandse ziekenhuis behaalden. Maar de allerbeste kwaliteit van zorg is iets waarop patiënten gewoon recht hebben, daar laat je je niet op voorstaan. Je onderscheidt je van je concurrenten door net dat stapje harder te lopen voor je patiënten. Door extra vriendelijkheid, een persoonlijke benadering, aandacht op het juiste moment. Wat bijvoorbeeld ook als heel plezierig wordt ervaren: we zijn goed bereikbaar, zo parkeer je hier gemakkelijk voor de deur. Ook de kleinschaligheid heeft juist een belangrijke meerwaarde. Als je hier na de geboorte van je kind nog eens terugkomt op de afdeling heb je een grote kans dat de verpleging je herkent en bij je naam kan begroeten. Dat heeft iets vertrouwelijks, zeker als je dat afzet tegen de grotere ziekenhuizen in onze omgeving. En zoals inmiddels genoegzaam bekend: een goede, opbouwende sfeer in je huis en persoonlijke aandacht dragen bij aan welbevinden én aan een spoedig herstel van de patiënt.”

Positief imago

De afdeling Marketingcommunicatie draagt zorg voor een goede naamsbekendheid en een positief imago van het ziekenhuis bij alle stakeholders. Patiënten en hun naasten moeten zich volkomen veilig voelen en verbonden met het ziekenhuis. Voor de eerstelijns zorg is het ziekenhuis een deskundige en betrouwbare partner met wie goed kan worden samengewerkt. En aan de zorgverzekeraars toont het ziekenhuis aan dat het kwalitatief goede en doelmatige zorg levert en daarom een goede contractpartij is.

Website met subsites

Eind 2014 kreeg internetbureau Involvit de opdracht een nieuwe website te bouwen. Inmiddels is deze website live gegaan. Naast de hoofdsite van het LangeLand Ziekenhuis zijn subsites ontwikkeld voor de polikliniek in Bergschenhoek, voor de Huidkliniek en er is een speciale kindersite. Jeanette: “De kindersite is qua fotografie en tekst helemaal gericht op de beleving van kinderen. Daarnaast hebben we met Involvit een besloten verwijzersdeel ontwikkeld waarop deze eerstelijns zorgverleners laagdrempelig die informatie kunnen halen die nodig is om een patiënt door te verwijzen. Belangrijk is ook dat alles nu is geoptimaliseerd voor tablet en smartphone.”

Het resultaat

De grootste verbeteringen aan de website zijn volgens Jeanette de look and feel en de vindbaarheid op de website. Het is een open site geworden, goed toegankelijk en overzichtelijk. De reacties die Jeanette al van bezoekers van de site heeft gehoord zijn positief. “We krijgen veel complimenten over de site, men ervaart hem als fris, modern en verrassend”, zegt ze.

Eenvoudig in beheer

“Wat het beheer betreft willen we de touwtjes nog even zelf in handen houden om daarna te kijken wie en op welke manier we nog meer content laten beheren. We zijn al een tijdje in de CMS-omgeving aan het werk en vinden het zeer prettig om mee te werken. Het is makkelijker te overzien en eenvoudig in gebruik. Ook kunnen we nu efficiënter te werk gaan vanwege de slimme structuur die Involvit heeft bedacht. Als we bijvoorbeeld iets in een specialisme aanpassen op de hoofdsite, zien we dat dit ook direct wordt aangepast op de subsites. Het scheelt veel extra handelingen en het houdt de site op alle plekken actueel.”

Nu deze website in gebruik is genomen vragen wij Jeanette of zij nog ontwikkelingen ziet als het gaat om digitale dienstverlening binnen de zorgsector waar ze in de toekomst op in willen spelen. “Ik denk dan bijvoorbeeld aan een online spreekuur. Het zou ideaal zijn als onze specialisten zowel met huisartsen als met patiënten in contact kunnen komen via de site. Zeker voor ouderen, die slecht ter been zijn, zou zoiets een uitkomst zijn.”

Samenwerking met internetbureau Involvit

De keuze om een samenwerking met Involvit aan te gaan was redelijk snel gemaakt. Jeanette licht toe: “We hebben collega-ziekenhuizen gebeld met de vraag wie goede ervaringen had met welke bouwers. We hebben naar aanleiding daarvan een paar partijen uitgenodigd aan tafel en Involvit kwam positief naar voren met veel ervaringskennis en ook heel belangrijk: een goede klik. Ze spraken onze taal vielen niet terug in ingewikkeld ICT-jargon. Dit was voor ons zeer verhelderend. We hebben namelijk wel eens anders ervaren. Zo’n partij denkt dan professioneel over te komen, maar het creëert wat ons betreft alleen maar een afstand. Wat dat betreft is juist bij een technisch gecompliceerder onderwerp zoals dit een gevoel van vertrouwen cruciaal. En dat bracht Involvit met succes op ons over. Niet alleen in het eerste gesprek, maar tijdens het hele project. We konden snel schakelen, begrepen elkaar goed en hadden korte, directe lijnen. En nu nog steeds bieden ze een hele snelle en vriendelijke dienstverlening waarbij ze overduidelijk het beste met ons voor hebben. Involvit is zonder meer een heel betrouwbare partij, we voelen ons erbij thuis. Ik kan hen zeker aanbevelen als partner in de digitale dienstverlening!”

Deel bericht

Volg ons